السبت، 1 يونيو 2024

وحشتيني .. الكاتبة والاديبة عبير الصلاحي

وحشتيني


يا اغلى من ضيا عيني
با ست الكل يا حبيبة يا ثروة عمري وسنيني
كبرت يا امي و لقيتني بافتش عاللي ضاع مني وادعبس في رفوف العمر عن ساعه ما سبتيني
ابعزء في اللي رصيته ورتبته وحطيته بكل نظام قصاد فقدك 
وفاكرة اني راح اقدر اخبي كسرتي بعدك بهندمتي لتكويني
تصدقي. يا امه شاب عمري . وخطوي معدش طوع امري 
باحايل روحي لاجل اقدر اكمل سكتي واوصل حدا برك فتحييني
معنتش بنتك الحيلة ولا مقصوفة الرقبة . بتعمل قبة مالحبة ووقت ما اتوه في دربكتي دفا عيونك بيرقيني
بقيت زيك في تدبيرك وشيلت يا غالية 100شيلة وبامشي سكتي صابرة بدون دوشة وهوليلة .
وكل ما تتقل الشيلة اعجز عاللي كان منك فيسدني بدون ما اطلب ويمحي الدمع من عيني
حلفت كتير يا ام ايمان ما نيش هاكتب في تأبينك ويوم عيدك ما ينده لي هاخاصم حرفي لاجل اهرب واجنب خطوتي اهه صدى نواحها بيكويني
لكني عيلة دايما قصاد امي مباقدرشي .ومهما كبرت في عيونهم في عين امي مباكبرش فسامحيني راح اكتب لك واقولك عاللي يرضيني
وربي ما عاوزة غير حسك معايا وقت اما اتعب يطبطب بس ويحنن على جراحي يداويني
وسامحيني .
قصاد الناس انا جامدة .جبل راسي على ارضه بيحمي الكل في الشدة .لكني مرة من نفسي اموت وابكي على صدرك واتمرمغ في حجر دفاك لو ساعة وبعد منها فارقيني
ماليش طلبات يا ست الناس سوا لحظة اعيشها معاكي في منامي 
انا وانت يا امي وبس ووقت ما ترتعش روحي دفا وجودك يهديني 
اعيش اللحظة جواكي ضنا عمرك  
تزغزغني ابتسامة فرح من عينك تدلعني تهشتكني تحسسني اني لسة وليد وربي لحظة تكفيني
فهاوديني وحني علي بزيارة ولو في منام وبعد زيارتك الغالية هاسلم روحي للايام تعكنني كما العادة وعلى نعيك تصحيني
الكاتبة والاديبة عبير الصلاحي

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

ملحوظة: يمكن لأعضاء المدونة فقط إرسال تعليق.

انا فلاح .. الشاعر عبد المنعم مرعي

انا فلاح  انا فلاح ابن فلاح وابويا من الشقا  فاس الارض شق ايدة قسمها نصين رسم العلم فوق كفين ايدة وامي ست مصرية  وقت اللزوم عصرية وساعة الج...