الأربعاء، 19 يونيو 2024

محتاجة هدنة .. الشاعرة سلوي البرشومى

محتاجة هدنة


من
وجع الراس محتاج أشعر أني
عايشة مش عاوزة اكون مختلفة
انا عاوزة أعيش في هدوء وانسجام
تعبت من شيل الحمول
سنين
مرت عافرت صبرت عشت التحدي
 نسيت روحي نسيت شكلي
حتى
نسيت أشوف شكلي من سنين
 في المرايا لما جيت أبص فيها
لقتها قالتلي ياة كنت فين من
 زمان لقيت ملامح الطفولة أتغيرت
لقتني فجأة كبرت وحشتني روحي
أيامي اللي فاتت جرفها الزمن
من غير علمي لاني عشت في
 دوامة أيوة أنا اللي ضحك
عليا
 الزمن طحني طحن لحد اليوم
كفاية كدة نفس أفرح من قلبي
 ولو
 يوم سعات الرحيل
 قربت فاديني فرصة يازمن
أعيش
حياتي كما أستمتع بعبير
 الهوا
وقعدة حلوة وأشوف صورتي
 أنبهر عاوزة أرجع البيت
أشوف
 نسخة تانية مني أشوف جمال
الروح
 وأشوف ضحكة مرآيتي
هي دي أحلامي البسيطة
أطن
دية بقى أقل حقوقي
في
 الحياة اشوف صورني
بشكلي الجديد وأفرح 
وكأني
في يوم العيد 
بقلمي
 سلوي البرشومى من مصر الاسكندريه

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

ملحوظة: يمكن لأعضاء المدونة فقط إرسال تعليق.

انا فلاح .. الشاعر عبد المنعم مرعي

انا فلاح  انا فلاح ابن فلاح وابويا من الشقا  فاس الارض شق ايدة قسمها نصين رسم العلم فوق كفين ايدة وامي ست مصرية  وقت اللزوم عصرية وساعة الج...