الاثنين، 24 يونيو 2024

نصيحة اب ....لبنتة .. الشاعر عبد المنعم مرعي

نصيحة اب ....لبنتة


  
يابنت اسمعي كلام ابوكي
وامشي بين الناس حمامة سلام
للكلاب تنهش في لحمك ياكلُوكي
 يابنتي ووعاكي علي نفسك خافي
طول عمري في حالي ماشي 
 وخيري لشري انا بيهم كافي
 اوعي يابنتي وحذري 
بكلمة مسمومة يضحكوا بيها 
 عليكي ولاد الحرام
ساعتها لعمرك ولحياتك
 هاتخسري
يابة قولتك ردا علي سؤاك
 ماتخفشي
انا واخدة بالي منين مااروح
  وامشي
يابنتي الامر بردة مايسلمشي
ف الدنيا يامة
 بنسمع عن كتير نصايب
لديابة فردة كتير
 مصايد بيها تسضاط البنات
 اللي بيقولوا عليها لقمة
وحاجة سهلة 
وانا بشدد عليكي ووجبي 
أكون ليكي ناصح وأمين 
وههو كله يابنتي من شدة
 خوفي عليكي
 عيني صاحية خايفة
 مابتنمشي 
ولابيهدالي بالي لجفن رمشي
لما بتروحي وبعيد عني تمشي
هو انته يابة فكرني زيهم بنت
 طايشة بفكر فكرهم 
ولابتحسبني هبله مابفكرش
 لاغية التفكير من عقلي 
ولافكري طايش زيهم دا انا يابة
كفاية اني انا بنتك
صاينه شرفك...... ومقدرة قيمتك
 وعارفة مقامك .....
وحافظة لك هيبتك
ولاعايزهم يقولوا عني
 اني بنت من إياهم وهايفة
ويعايروك بيه في يوم شيبتك
 انا عارفك يابنتي انك رزينة
وعقلك رزين عقل كبير ميزان
وكمان حكيمة
بس اوعاكي بردة من ولاد اللئيمة 
يتمسكنوا لحد مايتمكنوا
زي اللي ماسك عليكي اله حادة
او سكينة
بقلم عبد المنعم مرعي

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

ملحوظة: يمكن لأعضاء المدونة فقط إرسال تعليق.

انا فلاح .. الشاعر عبد المنعم مرعي

انا فلاح  انا فلاح ابن فلاح وابويا من الشقا  فاس الارض شق ايدة قسمها نصين رسم العلم فوق كفين ايدة وامي ست مصرية  وقت اللزوم عصرية وساعة الج...