الاثنين، 19 أغسطس 2024

مكنش ف سكتى غيرك .. الشاعر نصر هاشم

مكنش ف سكتى غيرك


  
...
مكنش 
ف سكتى غيرك 
ولا كان بديلك 
ولا كان لطيرك 
ولا كنش غنوه 
التائهين هناك 
كان حلم بيرد 
البكا والنوح 
كان وكأنه برد
بيهب بغنا او بوح 
ساعة ما رديت 
هبيت ... ونسيت 
إن رحت ولاجيت 
اسمع غنا البنانيت 
ف الحى بتغنى 
ارجع. .... وكانى 
ف الغنا دايب 
كل الحبايب ضحكها 
مكشوف ...
وان قلت اعوف 
اسمع اهات النجع 
عل المكشوف 
كان الغنا هفتان 
كان البكا الوان 
مش كنت أنا الجلعان 
بيرص باقى الكلام 
هبهبه ... وتباريح 
وان جه يطيح 
المح اهات النجع بالتفاريح 
لسانى موصوفلك 
لسانى بهمسلك 
لسانى دايب م البكا 
ساعة م اكتبلك 
....
نصر هاشم

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

ملحوظة: يمكن لأعضاء المدونة فقط إرسال تعليق.

انا فلاح .. الشاعر عبد المنعم مرعي

انا فلاح  انا فلاح ابن فلاح وابويا من الشقا  فاس الارض شق ايدة قسمها نصين رسم العلم فوق كفين ايدة وامي ست مصرية  وقت اللزوم عصرية وساعة الج...