الاثنين، 19 أغسطس 2024

حوار مع متسول .. الشاعر ياسر عبد الحميد .. 


*************
اشعار / ياسر عبد الحميد
     ______________
انت يا بني ادم،، انت يا انسان
قول،، الاسم،، و السن و العنوان

الاسم/ عبد من عباد، الله
مشيت في حياه بطول عمري
و السن كان تسنين بمعني الاه
و خلق الله،، شافت قدري
و عنواني / بلاد،، الله لخلق الله
طريق مفتوح أسير و اجري

انا مواطن، انا من الشعب
و صوتي بييجي في التعداد
انا الحافظ في جدول ضرب
علي جسمي انا المحروم في طعم الزاد

و كنت مفكر الدنيا
تساع كل اللي عاش فيها
ما جاش علي بالي لو ثانية
تزل عاليها في واطيها
و ترفع ناس لمستويات
انا اصلا ماليش فيها
بيتعالوا علي الشحات
و بيباركوه بتوبيخهم
دا، متسول يا ريت لو مات
ح يعملوا حفلة،، لتاريخهم

مانيش حاقد علي الطبقات
انا غيرهم، بنام و الدنيا سارقاني
انا المحروم في حق الزاد
سؤالي،، في حقي ليه بعاني
انا الظالم، انا المظلوم، انا الجاني
ساعات بصرخها جوايا 
و الاقي نفسي سمعاني
    _____________

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

ملحوظة: يمكن لأعضاء المدونة فقط إرسال تعليق.

انا فلاح .. الشاعر عبد المنعم مرعي

انا فلاح  انا فلاح ابن فلاح وابويا من الشقا  فاس الارض شق ايدة قسمها نصين رسم العلم فوق كفين ايدة وامي ست مصرية  وقت اللزوم عصرية وساعة الج...